Parenting Tips

I got this from my friend.. But I'm sure wether Dr Fadzillah Kamsah wrote this.. however, I think we can try this.. we've got nothing to lose if we try, am I right?


Dr.Fadhilah Kamsah menulis ……..
Assalammualaikum.. Masa saya kecik-kecik dulu,mak selalu sangat suruh saya habiskan belen-belen( sisa-sisa) nasik yang dia makan ...dan pagi-pagi sebelum pergi sekolah,mak akan tuangkan air teh untuk saya minum itu dan macam biasa,mesti ada sikit belen ... tapi taklah everytime secara puratanya seminggu sekali mesti ada mak suruh buat macam itu ...

Dan sampailah saya dah besar panjang nie pun situasi ni still berjalan.... either belen makanan mak atau abah ... tapi kalau belen makanan anak-anak memang jadi satu kepantangan bagi mak atau abah untuk habiskan... kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik beradik yang lain ... samada kami perasan atau tidak ....so satu hari itu tergerak nak tanya pasal isu ini kat mak ... Akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely dia buat macam itu sebab itu petua yang dia dapat dari arwah mak mentua dia sendiri ...arwah tok perempuan kami lah sebelah abah ...mak kata,supaya hati anak-anak sentiasa melekat kat mak bapak...dan saya sendiri akui kesannya .....makin umur kita meningkat,hati kita senantiasa belas tengok mak bapak kita yang makin tua itu.. Kalau kena marah ke kena tengking ke memang kami adik beradik diam membisu..jer lah namanya nak menjawab balik memang tak dak walaupun kita tahu yang kita betul dan mak pesan,dah ada anak sendiri esok... jangan sekali-kali makan lebihan makanan anak... samalah ceritanya ..dan mak kata jugak, pagi-pagi jumaat masa dia bancuh air untuk kami semua,dia akan selawat 3 x dan berdoa semoga kami selamat pergi dan selamat balik...

Dan guru saya pesan, antara kesan terbesar bagi ibu bapa yang tidak menunaikan solat maghrib ialah,mereka- mereka ini akan Allah cabut rasa hormat anak terhadap mereka ... solat berjemaahlah dengan anak-anak tiap kali waktu maghrib ... kalau ada lebih dari sorang anak,suruh sorang azan dan sorang Qiam ... kemudian berganti-ganti bacakan doa lepas solat... ini yang kami sekeluarga amalkan sampai sekarang ... Saya personally memang cukup malu kalau tak sempat solat jamaah maghrib dengan mak abah secara praktiknya,inilah yang paling paling paling berkesan sekali ....tak caya try buat... solat jamaah dengan anak-anak tiap kali maghrib .... dapat semua waktu lagi baik ...sangat besar 'rahsia' dan peranan dapur rupa-rupanya. ..dan jugak kesan solat jamaah walau hanya bagi waktu maghrib.

"Apabila kita kejar dunia,dunia akan lari; tetapi apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar kita"..

Ambil iktibar untuk mendidik diri & family.Usia dunia sudah terlalu hampir ke penghujungnya, terlalu! So,it's good if we can remind each other because in Rasulullah's last sermon,baginda pun did mention that all those who listen to him (on shall pass on his words to others,and those to others again; and may the last ones understand his words better than those who listen to him directly... Yang baik datang dari Allah & yang kurang itu is from my weaknesses. Do impart this knowledge; you'll lose nothing. Wallahu A'lam... Terima Kasih.

Amaar..?? Cat..???


* Oh boy.. he's got it..

My husband & I knew that Amaar loves cats.. but as far as we know, he never really played with cats.. But.. last two weeks we were so shocked looking at him playing with Comel*.

*Comel - nanny's cat

* Sian kat Comel.. lari Comel..! Lari..!!!

He hugged Comel, he pulled Comel's leg & tail, he chased Comel whenever Comel tried to escape, siap boleh baring-baring atas Comel & you can picture the rest.. Mak ai.. we were extremely shocked..! nie sah lah ikut abah dia nie.. I like cats, but I don't play with them.. I only touch them.. unlike my husband, he loves & plays with cats.. so, clearly Amaar is just like his dad.. I'm a fussy type.. when looking at him playing with cats, rimas aku dibuatnya..! Abis aku nak cuci-cucikan si Amaar Muhaimin.. Nasib baik bulu-bulu si Comel tak banyak luruh.. dan nasib baik la si Comel main tak kuar kuku..!! The funniest thing is, Comel is scared of Amaar..! It turns the other way round..! I didn't manage to take video of him playing with Comel.. but it was very funny.. Si Comel plak, dalam keadaan takut tu, macam redha pun ada gak..


* Amaar says : Mama.. I just can't get enough of Comel..

Hehehe... Amaar.. Amaar..

* Baik punya posing..