Al-Quran pun merajuk..



Takutnye...

Hari nie mama message tanya..

Mama - "Long, avon ada jual payung lagi tak?"..
Aku - "tak tau la.. nanti along tanya kawan along ek.."..
Mama - "Payung dalam keta adik hilang.."
Aku - "Hish adik.. perangai dari kecik sampai sekarang sama jer.."
Mama - "Quran ma dapat dari Mekah pun hilang.."
Aku - "Camna leh hilang?"
Mama - "Tak tau.. agaknye Quran tu merajuk sebab jarang rujuk.. adik rasa dia bawa balik.."
Aku - "Huhu.. Quran pun leh merajuk?"
Mama - "Ye.. kalau tak dibaca dia akan jauh terus dari kita. Maknanye tak boleh baca lagi.. ustad
bagitau"
Aku - "Eeee.. takutnye.."

Hmmmm.. Fazi.. kau bertuah untuk menikmati bulan Ramadhan pada tahun ini... belum tentu kau dapat menikmati Ramadhan tahun depan.. kalau yang belum biasa, kita amik peluang Ramadhan ini untuk mulakan membaca Al-Quran.. tapi jangan masa bulan Ramadhan jer lah.. teruskan sampai bila-bila..

Mama selalu pesan.. "Long.. jangan tinggal baca Quran.. kalau kita baca Quran hari-hari, insyaAllah masa kat kubur nanti Quran ada bela kita, lindung kita atas bawah, kiri kanan, setiap sudut badan kita.."..

Mama pesan lagi.. "Iye.. Ustad kata sapa tak ngaji selalu nak mati susah.. sebut Allah tak leh.. ngaji la tiap hari.."

p/s: Aku menulis untuk mengingatkan diri aku sendiri..